Afvallen dankzij zaden

De meeste consumenten zijn zich ervan bewust dat bijna alle notensoorten gezond zijn. Steeds meer mensen gebruiken deze gezonde natuurlijke voedingsmiddelen dan ook als een verantwoord tussendoortje. Op deze manier helpen noten je ook bij het afslanken. We kunnen ons voorstellen dat niet iedereen even graag noten eet. Als dit ook voor jou het geval is, dan zijn zaden wellicht een goed alternatief. Bij zaden weten we dikwijls niet over welke soort van voedingsmiddelen het gaat. We associëren zaadjes vaak alleen maar met zaaigoed om nieuwe planten te laten groeien. Als je hieronder verder leest, kom je meer te weten over eetbare zaden.

Pompoenpitten

Deze zaden zijn uitstekend geschikt om aan je dieet toe te voegen als je wilt afslanken. Pompoenpitten zijn namelijk een waardevolle bron van zink. Dit metaal zorgt ervoor dat de vetverbranding in ons lichaam optimaal verloopt. Het element zink zorgt er immers voor dat ons lichaam testosteron aanmaakt. Dit hormoon is verantwoordelijk voor de vetverbranding. Daarnaast draagt zink in grote mate bij tot de gezondheid van onze spieren. Pompoenpitten kun je in de keuken gebruiken als ingrediënt van smoothies, in een slaatje of bij de havermoutpap.

Hennepzaden

Hennepzaden kennen we als vogelvoer. Kanaries gaan er beter door zingen. Ook voor de mens heeft hennepzaad alleen positieve eigenschappen. Het zit boordevol eiwitten en belangrijke bron van Omega 3 vetzuren. Ook deze vetzuren dragen bij tot de vetverbranding in ons lichaam. De vezels in hennepzaad zorgen er dan weer voor dat het suikergehalte in je bloed gezond blijft. Tegelijk zal je lichaam minder vet vasthouden. Dit verklaart waarom deze zaden nuttig zijn bij het afvallen. Verder werken hennepzaden ontstekingswerend. Je moet wel steeds in het achterhoofd houden dat hennepzaad slechts dienst doet als voedingssupplement. Een gezonde uitgebalanceerde voeding blijft belangrijk om fit te blijven. Dit geldt zowel voor het tegengaan van ontstekingen als voor afvallen.

Chiazaad

Nog niet zolang geleden was chiazaad helemaal onbekend bij het grote publiek. Hoewel dit zaad steeds meer bekendheid geniet, zijn er nog steeds consumenten die nog niet zoveel weten van dit voedingsmiddel. Het gaat om kleine zwarte zaadjes. Wie dagelijks bezig is met gezond leven en gezonde voeding weet dat chiazaad niet mag ontbreken in gezonde voeding. Chia is namelijk een goede bron van omega 3 en vitamine B12. Bovendien bevatten de zaadjes heel veel vezels. Chiazaad vult onze darmen als het ware met een soort van gel. Hierdoor krijgen we een van nature verminderd hongergevoel. Zo heb je meteen geen zin meer in tussendoortjes. Vegetariërs en veganisten hebben veel baat bij dit zaad. Door het toe te voegen aan hun dieet krijgen mensen die geen vlees of dierlijke producten eten toch voldoende vitamine B12 binnen. Chiazaad kun je toevoegen aan een aantal gerechten zoals smoothies, havermout, pudding. Je vindt het ook terug in energierepen. De zaadjes kun

je gebruiken door twee eetlepels een nacht te laten trekken in een glas plantaardige melk. Sojamelk is hier een goed voorbeeld. Zo worden de zaden geabsorbeerd door de melk.

Zonnebloempitten

Zonnebloempitten komen steeds meer voor in gezonde moderne recepten. Deze pitten zijn een uitstekende bron van magnesium. Magnesium gaat de aanmaak van onnodige vetreserves in je lichaam tegen. Dit is zeer goed nieuws voor wie wil afvallen of voor wie een tijdje niet zo gezond eet. Zonder magnesium maakt je lichaam cortisol aan. Dit is een stresshormoon dat ervoor zorgt dat je bijkomt omdat je te veel vetreserves aanmaakt. Een slecht voedingspatroon is vaak de boosdoener van een magnesiumtekort. Magnesium helpt je bij het afvallen. Los daarvan zijn zonnebloempitten rijk aan proteïnes, vezels en vitamine B. Zonnebloempitten kun je op verschillende manieren aan je maaltijd toevoegen. De pitten in yoghurt gebruiken, is er één van.

Lijnzaad

Lijnzaad is in feite het zaad van de vlasplant waar linnen mee wordt geproduceerd. Los van dit textielweetje is lijnzaad rijk aan Omega 3. Dit vetzuur helpt je om je overtollig vet te verbranden en zorgt ervoor dat je lichaam over voldoende insuline beschikt om suikers te verwerken. Bijkomend is lijnzaad vezelrijk. Dit is goed voor de werking van je darmen. Lijnzaad vervult ook een belangrijke functie op hormonaal gebied. Het zaad bevat namelijk plantaardige oestrogenen. Deze vrouwelijke hormonen gedragen zich natuurlijk in het lichaam en zorgen er zo voor dat je gewicht op peil blijft. Hetzelfde geldt uiteraard voor je hormonaal evenwicht.

Quinoa

Sommige mensen denken dat quinoa een graansoort is, maar het behoort wel degelijk tot de familie van de zaden. Quinoa is zeer gezond omdat het belangrijke aminozuren bevat. Daarnaast is dit zaadje een belangrijke bron van vezels, magnesium, zink en gezonde vetten. We vergeten vaak dat ons lichaam om optimaal te functioneren vetten nodig heeft, maar dan wel van de positieve soort. Quinoa gebruiken in je voeding zorgt hiervoor. Naast deze stoffen bevat dit zaad ook koolhydraten. Net zoals vet hebben we koolhydraten nodig als energiebron. Quinoa heeft een laag koolhydraatgehalte, waardoor ons gewicht er evenwel niet zal onder lijden.

Sesamzaad

Sesamzaad kennen we van brood, gezonde repen en koekjes. De zaadjes zijn een bron van calcium, magnesium, zink en vitamine E. Deze stoffen zorgen voor een verbeterd metabolisme en een gezond suikergehalte in ons bloed. Zo blijft ons lichaamsgewicht op peil. Sesamzaad neemt ons hongergevoel weg. Behalve in brood kunnen we het ook gebruiken in andere aspecten van de dagelijkse keuken. Voorbeelden hiervan zijn salades, smoothies of soep. Sesampasta kan gebruikt worden als een alternatief voor pindakaas. De merknaam Tahin is op dit vlak heel bekend. Behalve als beleg kun je deze pasta ook gebruiken om hummus mee te bereiden. Sesamzaad eet je het best onbewerkt. Geroosterde zaden behoren tot de bewerkte voedingsproducten. Hierdoor veranderen de vetten van

samenstelling waardoor ze niet langer onverzadigd zijn. Bewerkte sesamzaden helpen zeer zeker niet om af te slanken! Deze regel geldt trouwens niet alleen voor sesam, maar voor alle zaden.

Los daarvan zijn zaden zeker zo gezond als noten! Je doet er dus goed aan als je een keertje voor zaden kiest. Zo voorkom je dat je dieet eenzijdig en saai wordt!