De 5 gezondheidsvoordelen van iedere dag een portie havermout

Wat is haver(mout)?

Havermout is een volkoren graansoort. Havergrutten zijn de minst bewerkte vorm van het graan. Deze moeten heel lang koken voordat je ze kan eten, waardoor de meeste mensen kiezen voor havermout of havervlokken. Het verschil tussen beide is de grootte van de korrel. Wanneer de korrel doormidden geknipt wordt, spreken we over havermout. Is de korrel niet geknipt? Dan hebben we het over havervlokken. Beide benamingen worden vaak door elkaar gebruikt.

Voedingswaarde

Als we kijken naar de voedingswaarde dan scoort haver heel goed. Het is een zeer goede bron van vezels, eiwitten, vitamines en koolhydraten. Eén van deze vezels is bètaglucaan. Deze vezel wordt ook wel de oplosbare vezel genoemd. Deze zorgt ervoor dat het vocht in de darmen wordt opgenomen en het verzadigd gevoel groter wordt.

Havermout is niet voor niets het perfecte ontbijt voor sporters. Het zorgt namelijk voor een snelle vetverbranding en een snellere opbouw van de spiermassa.

Cholesterol

In het algemeen zijn volkoren producten goed voor de cholesterol. Ze verlagen het risico op hart- en vaatziekten. Haver zorgt er niet enkel voor dat de slechte LDL- cholesterol verlaagt, maar zorgt ook voor een perfecte balans van de goede cholesterol.

Goed voor de lijn

De populariteit van haver is enorm gestegen door de jaren heen. De reden hiervoor? Het is goed voor de lijn en kan helpen bij het verliezen van gewicht. De vele vezels zorgen voor een goed gevuld gevoel. Hierdoor eet je minder calorieën en verlies je gewicht.

Goed voor de huid

Nog een leuk weetje is dat haver goed is voor de huid. Uit onderzoeken is gebleken dat huidproducten op basis van haver een positieve invloed hebben. Zo zou het huidirritaties, eczeem en brandwonden verminderen.

Koken met haver

Vaak wordt havermout gegeten als ontbijt, maar je kan het ook toevoegen aan andere recepten. Verder wordt haver vaak gecombineerd met wat zuivelproducten zoals melk of yoghurt. Bovenop alle gezondheidsvoordelen van haver krijg je dan ook nog eens extra eiwitten, calcium en vitamine B2 binnen.

Wil je zelf aan de slag gaan met haver? Bekijk dan zeker onze overheerlijke receptjes eens zoals gezonde chocolade pannenkoekjes of een pruimencrumble.

Klinkt allemaal niet slecht voor zo’n klein vlokje hé?