Gezonde tussendoortjes

We krijgen vaak te horen dat tussendoortjes eten niet gezond is. Toch is het mogelijk om gezonde snacks te vinden. Uiteraard volstaan 3 maaltijden per dag. Wie druk bezig is, heeft soms de behoefte aan een kleine pauze. Snacks horen daarbij om voldoende energie op te doen. Dankzij tussendoortjes kunnen we er nadien weer tegenaan! Het lijkt bijna onmogelijk om gezonde snacks te vinden. In dit artikel geven we je graag een aantal tips!

De voordelen van tussendoortjes

Gezonde snacks nemen niet alleen je hongergevoel weg. Ze zorgen er ook voor dat je stofwisseling actief blijft. Zo sla je twee vliegen in één klap. Je krijgt gezonde voedingsstoffen binnen en ook de nodige energie om terug aan de slag te gaan. In het dagelijks leven is de verleiding groot om voor een gemakkelijke oplossing te kiezen. Koekjes, snoeprepen en chips in aantrekkelijke verpakkingen zijn uitzonderlijk verleidelijk. Je hoeft ze niet klaar te maken. Ze zijn gewoon te koop in elke supermarkt en door hun suikergehalte is je hongergevoel meteen weg. Tegelijk krijg je ongezonde calorieën zonder enige vorm van voedingswaarde binnen. Dat is de reden waarom je kiest voor gezonde tussendoortjes. Hieronder vind je 5 verantwoorde voorbeelden.

Rauwe cacao nibs

Mogelijk heb je nog nooit van rauwe cacao gehoord. Toch is dit de echte cacao waaruit echte chocolade wordt geproduceerd. In tegenstelling tot de meeste cacao die we in de handel vinden, is rauwe cacao niet verhit tijdens het productieproces. Hierdoor gaan de natuurlijke voedingsstoffen niet verloren. Hier kunnen wel alleen maar wel bij varen. Bovendien bevat rauwe cacao geen suikers! Mineralen, antioxidanten, vitaminen en vezels vind je des te meer in rauwe cacao nibs. Deze rauwe cacao kun je zonder verder toevoegingen als tussendoortje eten. Noten en gojibessen zijn uitermate geschikt om samen met cacao nibs te eten. Een kleine hoeveelheid per dag van deze snack voor chocoladeverslaafden is meer dan genoeg. Zo krijg je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium en ijzer binnen. Verder bevat deze snack ook veel chromium, mangaan, zink, koper en vitamine C.

Rauwe groenten met hummus

Of je de hummus voor deze snack zelf bereidt of koopt maakt niet veel uit. Steeds meer mensen eten rauwe groenten als snack en dit is geen wonder! Wortelen, komkommer, paprika en selder zijn voorbeelden van groenten die je gemakkelijk in hapklare blokjes of reepjes kunt snijden. Ook kleine snoeptomaatjes lenen zich uitstekend om als gezonde snack te worden verorberd. Hummus is de geschikte dip om al deze gezonde tussendoortjes nog lekkerder te maken. Bovendien bevatten rauwe groenten veel voedingsenzymen. Deze enzymen zijn belangrijk om tot een goede vertering te komen van wat je eet. Zo ben je er zeker van dat dit lichamelijk proces optimaal verloopt. Dit draagt bij tot je algemene gezondheid en is uitermate verantwoord!

Frambozen, bramen en bessen

Deze kleine vruchten kent iedereen. Je vindt ze tijdens het juiste jaargetijde gewoon in de natuur. Buiten dit seizoen kun je ze ook in de winkel of supermarkt kopen. Deze tussendoortjes zitten boordevol antioxidanten en vitamines. Als je geen verse vruchten kunt vinden, kun je ook kiezen voor de ingevroren of gedroogde variant. Qua smaak gaat dit fruit er niet op achteruit en de gezonde voedingsstoffen blijven behouden. Gedroogde bessen zijn trouwens weer geheel in. Voorbeelden hiervan zijn moerbeien, cranberries en gojibessen. Ook hiervoor geldt dat de voedingswaarde wordt behouden. Als je kiest voor gedroogde vruchten, moet je er wel rekening mee houden dat deze suiker bevatten. Je kunt ze gerust eten, maar kies wel voor kleinere porties. Op die manier zorg je ervoor dat je niet te veel suiker eet.

Noten, pitten en zaden

Deze tussendoortjes zitten vol gezonde voedingsstoffen. Voorbeelden hiervan zijn o.a.: vezels, vitamine E en vetten. Een groot aantal mensen denken daarom ten onrechte dat noten, pitten en zaden niet gezond zijn. Niets is minder waar. We hebben gezonde vetten nodig om in optimale gezondheid te blijven. Zo vinden we in noten, pitten en zaden volop Omega 3 – vetzuren. Een wetenschappelijke studie bij vrouwen toonde aan dat proefpersonen die elke dag een handvol walnoten eten, minder kans lopen om cardiovasculaire aandoeningen te ontwikkelen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de mannelijke helft van de bevolking. Een gevarieerde voeding in combinatie met verschillende noten is een zeer grote aanrader! Oh ja, let er wel op dat je onbewerkte, natuurlijke noten koopt. Geroosterde, gezouten of gezoete noten, pitten en zaden zijn niet zo gezond!

Noten, bessen en zadenmengeling

Niets belet je om van vruchten, bessen, zaden en noten een heerlijke mengeling te maken. Zo breng je niet alleen variatie in je dieet, maar kun je naar hartenlust smaken combineren! Je hoeft onze suggesties niet tot op de letter te volgen. Gebruik gerust je creativiteit om je eigen recepten te creëren. Alles wat bijdraagt tot gezonde tussendoortjes en een betere levensstijl is toegelaten! Van zodra je metabolisme beter werkt, zul je merken dat je gewicht op peil blijft en dat je met meer gemak zult afvallen!